Augustus 2025
In augstus is het traditioneel wat rustiger op het bestuursfront vanwege de vakanties. Wel hebben we op 22 augustus een ochtend bij elkaar gezeten om te praten over de taken van het bestuur. Vorig jaar waren we daar al mee begonnen en hadden we de taken ingedeeld in besturen, managen en uitvoeren. Nu Tineke niet meer in het bestuur zit, zijn een aantal van deze taken verschoven en hebben we ze opnieuw ingedeeld. Ook hebben we gekeken naar welke taken misschien beter door de betreffende commissie gedaan kunnen worden, met name als het gaat om uitvoerende activiteiten. Wordt vervolgd.
Daarnaast hebben we gesproken met de competitiecommissie over de verdere invulling van de hostfunctie tijdens de competitie . Er wordt gestart met een host per dag in de najaarscompetitie. Op de informatie-avond op 2 september heeft Fabienne een verkorte cursus Competitieleider gegeven met aandacht voor de hostfunctie en zijn er vijf hosts aangewezen. Met deze ervaring gaan we kijken hoe de voorjaarscompetitie vorm te geven. Twee leden gaan in het najaar de cursus Competitileider volgen.
De overdag spelers hebben misschien in de zomervakantie ook een groepje kinderen zien tennissen. De kinderopvang heeft een aantal banen gehuurd en willen dat in de herfstvakantie weer doen.
De zomerchallenge is ten einde en er hebben zich weer een aantal aangemeld als lid. Dit jaar was er voor het eerst een zomerchallenge whatsapp groep waar de meer beginnende spelers contact met elkaar hadden. Dat is goed bevallen.
Er zijn veel leuke toernooien en evenementen geweest afgelopen zomer (zie ook de nieuwsbrief). De grootste, het HBC Open is zeer geslaagd geweest. Meer deelnemers op de baan, veel vrijwilligers op de been, een uitgebreid menu voor het eten en niet te vergeten fantastisch weer.
Tot slot zijn we samen met Leny en Carlo druk bezig met de voorbereiding voor bloemetjesdag.
Op naar een mooi najaar.
Juli 2025
Ook in juni en juli zijn er weer een aantal onderwerpen ter sprake gekomen in de vergadering. Ons ledenbestand groeit gestaag en we hebben er veel nieuwe jeugdleden bij. We hebben het gehad over de tarieven voor de winterlessen en de mogelijkheden om voor de jeugdleden wederom competitietraining en een tweede training te organiseren. Wij hopen daarmee het niveau van de jeugd verder te ontwikkelen. Het samen organiseren van de CK voor jeugd en volwassenen is een goede keuze geweest. Het park was drukbezet en de gezamenlijke finales van senioren en Groen en Geel was ondanks het weer een succes. Deze houden we erin als het kan!
Voor de jeugd gaan we in het najaar kijken of we een team van enthousiaste (oudere) jeugdleden op de been kunnen krijgen die onder begeleiding van een teamcoach leuke (tennis) activiteiten organiseren. Daarmee hopen we de binding van deze leden met onze vereniging te vergroten.
Wat betreft padel volgen we de ontwikkelingen op de voet en sluiten aan bij overleggen. We blijven bij de gemeente aandacht vragen hiervoor. Het zou natuurlijk mooi zijn als we padel in Heemstede, dichtbij HBC kunnen realiseren.
Ook hebben we het gehad over een template dat we graag willen ontwikkelen. In het template kunnen de verschillende toernooicommissies hun aanvragen voor ondersteuning van andere commissies doen. De bedoeling is om dat begin van volgend jaar in te voeren na de vastelling van de activiteitenkalander. We hopen te bereiken dat iedere commissie op tijd weet wat de ondersteuning inhoudt en wat er gevraagd wordt.
Het teruglopen van het aantal vrijwilligers heeft onze aandacht. We zoeken natuurlijk nog steeds een vervanger voor Tineke, het bestuurslid WTC en de WTC zelf zoekt ook ondersteuning. We werken het scenario uit waarbij de competitieteams meer verantwoordelijkheid krijgen om het verloop van de competitiedag (met name zaterdag) soepel te laten verlopen. We denken dan aan een gastvrouw/gastheer tijdens de piekuren op de zaterdag die praktisch aanspreekpunt is en voor de overige dagen kunnen teams dit gezamenlijk regelen. Ook onderzoeken we de mogelijkheid administratieve taken bij andere vrijwilligers onder te brengen. Twee leden hebben zich aangemeld om de cursus Competitieleider te volgen.
Mei 2025
Er is weer heel wat besproken aan de bestuurstafel:
Op 17 april waren Yvonne Harteloh en Tineke van Assema aanwezig bij de bestuursvregadering om hun zorgen uit te spreken over de organisatie van de KNLTB competitie. De competitiecommissie is dringend toe aan nieuwe leden en ook op de competitiedagen (met name zaterdag) kan de commissie ondersteuning gebruiken. Daarom heeft het bestuur een bijeenkomst georganiseerd op 15 mei om hier met de captains over te spreken. Er waren meer dan 20 leden aanwezig om mee te denken. Samenvattend kunnen we zeggen dat veel competitieteams bereid zijn om de competitie met name in het weekend goed te laten verlopen. Samen de verantwoordelijkheid nemen voor een goed verloop van de dag met een host die met name tussen 11.00 uur en 14.00 uur de teams op de baan zet. De teams die in de ochtend en einde middag van start gaan zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een tijdig begin van hun wedstrijden. De huidige CL's fungeren dan als achterwacht voor het geval zich er problemen voordoen. Dit scenario wordt verder uitgewerkt. Daarnaast waren een aantal spelers bereid een cursus CompetitieLeider te doen of een aantal taken over te nemen die de CompetitieCommissie nu allemaal doet. Afgesproken is om het plan verder uit te werken en de taken van de CompetieCommissie die kunnen worden overgenomen op een rij te zetten zodat leden zich daarvoor kunnen aanmelden. Wordt vervolgd.
De Zomer Challenge campagne is van start gegaan en heeft tot nu toe 17 leden opgeleverd en er is veel interesse voor de de clinic op 1 juni. De clubkampioenschappenCommissie is goed op gang met het organiseren van het toernooi in de nieuwe opzet en heeft ook wat nieuwe leden.
We blijven de mogelijkheden voor Padel bij ons park verkennen, maar dat is een traject van lange termijn. Cees en Cassander zijn op 26 mei aanwezig bij Sportcafe "Sportief Heemstede 20240" met als onderwerp Startnotitie Sport & Bewegen 2025-2040. Daar hopen we natuurlijk de noodzaak tot padel in Heemstede te kunnen onderstrepen.
Een aantal leden heeft het initiatief genomen toernooien te organiseren en dat stellen we zeer op prijs: vrijdag 1 augustus 50+ Dames Dubbel Day en op vrijdag 3 oktober Jubileum Toss Toernooi.
Cees en Cassander gaan in juni Libema open bezoeken en praten met de nieuwe accountmanager van de KNLTB.
Tot slot kwam Waling Westra van de Jubileumcommissie het programma van 40 jaar HBC toelichten. Er staan leuke activiteiten op de planning met veel tennis maar ook een demowedstrijd, pubquiz, wijnproeverij en natuurlijk de slotavond op 12 december.
lApril 2025
Met het vertrek van Jorinde geen filmpje, maar een geschreven stukje!
Er is weer heel wat besproken aan de bestuurstafel. Nu Tineke geen bestuurslid meer is moet er extra worden afgestemd met elkaar. Monique is komend jaar contactpersoon voor Tineke. Een aantal taken wordt overgenomen door de zittende bestuursleden. Ondertussen zijn we natuurlijk nog steeds op zoek naar een bestuurslid Wedstrijdtennis.
Ook padel houdt ons weer bezig. Hoewel de aanleg bij ons park na onderzoek vanwege geluidsoverschrijding niet kon doorgaan houden we nauw contact met de gemeente en blijven we mogelijkheden bekijken in de buurt van ons park.
Frans en Cassander maken zich samen met de trainers sterk voor het uitvoeren van het jeugdbeleidsplan. De eerste selecties hebben plaatsgevonden en we zijn van start.
Met de BBC hebben we gesproken over de invulling van de bardiensten. Vooralsnog gaat dat heel goed, maar het blijven veel diensten om te vullen. Het clubhuis is in de zomerperiode alleen gesloten op donderdag van 13.00 uur tot 16.00 uur. Verder hebben we het gehad over het belang van het halen van het IVA certificaat.
Ook hebben we het mooie programma van de jubileumcommissie besproken. Het is leuk om te zien dat er leden zijn die ook zelf het initiatief nemen om toernooien te organiseren. Dat juichen we toe!